Abonneren  Inloggen

Stichting Kinderpostzegels viert 100-jarig bestaan met speciale postzegel

25 september 2024

Vanaf vandaag gaan 130.000 kinderen weer langs de deuren om kinderpostzegels, ansichtkaarten en andere producten te verkopen. Het thema dit jaar is “Ieder kind verdient superkracht”. In Leiden onthulde Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet vanmorgen de kinderpostzegels 2024 en een speciale jubileumzegel ter ere van het 100-jarig bestaan van Stichting Kinderpostzegels.

Op de St. Josephschool in Leiden, de stad waar Kinderpostzegels gevestigd is, presenteerde kinderidool Klaas van Kruistum de feestelijke bijeenkomst waar K.H. Prinses Margriet de nieuwe kinderpostzegel onthulde én de eerste bestelling plaatste. De kinderen van groep 7 stelden de Prinses vragen en zongen haar toe met het lied 'Superkracht', dat samen met popgroep NXT van Kinderen voor Kinderen en Armin van Buuren gemaakt is ter ere van het 100-jarig bestaan van Kinderpostzegels.

Vanaf vandaag gaan 130.000 kinderen weer langs de deuren om kinderpostzegels te verkopen

Speciaal voor het 100-jarig bestaan is de eerste kinderpostzegel met een persoonlijke boodschap ontworpen, die door PostNL wordt uitgegeven. Met behulp van een QR-code kan de verzender een persoonlijke videoboodschap opnemen voor de ontvanger, wat post ontvangen natuurlijk extra leuk maakt. Op de zegel staat een trampoline afgebeeld. Deze staat symbool voor het vangnet en de springplank die veel kinderen in moeilijke situaties missen. Naast de kinderpostzegels zijn er aan de deur en online ook producten als een shopper, een pleisterblikje en diverse kaarten die zijn ontworpen door kaartenpartner Hallmark verkrijgbaar. Een eenmalige donatie doen is eveneens mogelijk. De kinderpostzegelactie loopt tot en met woensdag 2 oktober.

De kinderpostzegels van 2024, met een speciale interactieve zegel

Overzicht 100 jaar Kinderpostzegels

In 1924 wordt in een koninklijk besluit vastgelegd dat in Nederland postzegels uitgegeven mogen worden met een toeslag ‘voor het misdeelde kind’. Vrijwilligers verkopen in dat jaar de eerste kinderpostzegels. De opbrengst is 51.000 gulden (23.143 euro). Het geld gaat naar honderden instellingen voor voogdijkinderen. Sindsdien verschenen er zegels in allerlei vormen, maten en kleuren. Op de website is een bijzonder overzicht te zien van alle ontwerpen van de Kinderpostzegels van de afgelopen 100 jaar.

Foto boven: Kinderidool Klaas van Kruistum presenteerde de feestelijke bijeenkomst waar K.H. Prinses Margriet de nieuwe kinderpostzegel onthulde én de eerste bestelling plaatste (Foto: Stichting Kinderpostzegels)


Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van PRINTmatters