Jaarverslag Mediahuis: ‘Hoger netto resultaat, uitdagingen voor de sector’
Mediahuis realiseerde over 2023 een netto resultaat van 72 miljoen euro, 7 miljoen hoger dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Belgische mediabedrijf, dat afgelopen vrijdag gepubliceerd werd. Moeilijke marktomstandigheden leggen druk op het operationele resultaat. Dat daalde, ondanks een lichte toename van de omzet en uitbreiding van de portefeuille, van 156 naar 153 miljoen euro.
‘Ondanks een hele reeks uitdagingen waarmee onze sector geconfronteerd werd, konden we de financiële resultaten in het voorbije jaar op een hoog peil houden’, deelt Thomas Leysen, voorzitter van de Raad van Bestuur, in het voorwoord van het verslag. ‘We blijven onverminderd een heel sterke balans voorleggen en onze huidige performance maakt dat we gewapend zijn voor de hardere tijden die er wellicht aankomen.’
Overnames
Mediahuis deed in 2023 een aantal overnames, waaronder in Nederland die van Radio Veronica en Radiocorp, het bedrijf achter de radiozenders 100% NL, SLAM! en Sunlite, in april 2023. ‘Bij de veiling van de frequenties voor landelijke commerciële radiostations verwierven we twee FM-frequenties. Deze beweging hebben we vooral gemaakt om ons sterker te zetten in de Nederlandse advertentiemarkt’, aldus Paul Verwilt, COO Mediahuis groep.
Abonnementen
Het totaal aantal abonnees van de nieuwsmedia daalde met 1%, maar het aantal digitale abonnees nam verder toe en maakt nu bijna 50% van het totaal uit.‘Op de advertentiemarkt was het globaal een moeilijk jaar voor onze nieuwsmedia, met wel wat regionale verschillen. De print-omzet daalde naar verwachting verder, maar de digitale groei was beperkt’, licht Kristiaan De Beukelaer, CFO Mediahuis groep, toe. ‘De distributiekost per exemplaar nam verder toe, voornamelijk in Nederland en in Duitsland. Het dalend aantal print-abonnees, de wijzigende wetgeving en het moeilijker kunnen vinden en behouden van medewerkers voor de bezorging van kranten, dit alles zorgt voor een opwaartse druk van de distributiekosten. De historisch hoge papierprijs van 2022 daarentegen daalde terug tot een aanvaardbaar niveau. Dit was het gevolg van een globaal sneller dalende vraag naar krantenpapier en energieprijzen die lager waren dan verwacht.’
‘We hebben in de voorbije jaren de overgang van print naar digitaal op een goede manier mee kunnen vormgeven’, zegt Thomas Leysen. ‘We worden erkend als een van de Europese voortrekkers op dit domein. De komende jaren zullen evenwel uitdagend worden. In 2023 kwamen we immers op een kantelpunt. Bijna 50% van onze abonnees lezen ons nu digitaal. De kosten om onze printabonnees goed te bedienen zullen nu disproportioneel stijgen. We hebben in het voorbije jaar een duidelijke strategie geformuleerd hoe we hiermee moeten omgaan en hoe we ons bedrijf en haar kernopdracht sterk houden.’
Het volledige jaarverslag is hier te lezen.
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief