Voorzitter tijdschriftenkoepel MMA reageert op faillissement Habo DaCosta
Het recente faillissement van Habo DaCosta past in een bredere trend van consolidatie in de grafische sector. Zeker in de markt voor gedrukte tijdschriften, waarin de drukkerij uit Vianen actief was, vallen harde klappen. Over de ontwikkelingen in deze afnamemarkt spraken we met Erwin van Luit. Hij is naast ceo van Roularta Media Nederland namelijk ook voorzitter van de Magazine Media Associatie. ‘Andere, vaak digitale verdienmodellen worden belangrijker en de printcomponent neemt af.’
Wat is als voorzitter van MMA jouw reactie op het faillissement van Habo DaCosta, met een geschiedenis van 101 jaar een gevestigde naam in de grafische sector. En hoe is in jouw netwerk op dit nieuws gereageerd?
‘Zo’n faillissement is natuurlijk altijd heel vervelend, niet in de laatste plaats voor de medewerkers die met ziel en zaligheid gewerkt hebben om voor hun klanten mooie kwalitatieve producten te maken. Tegelijkertijd weten we dat we in een markt zitten die niet per se groeit; het is natuurlijk al jaren zo dat de totale printoplages dalen en printuitgaves door uitgevers in sommige gevallen gestaakt worden, en dat uitgevers omzet moeten halen uit andere verdienmodellen.
Die daling in oplages vertaalt zich uiteraard in druk bij toeleveranciers zoals bijvoorbeeld drukkerijen; die kunnen daar niet in alle gevallen aan ontkomen, dat blijkt wel weer. Dat is ook wel de teneur van de reacties die ik hierover hoor: dat het heel erg jammer is voor zo’n bedrijf en medewerkers, maar dat het wel een gevolg is van de situatie waarin de markt zich momenteel bevindt. Een markt waarin andere, vaak digitale, verdienmodellen belangrijker worden en de printcomponent afneemt.’
Kon het kleine deel van de MMA-achterban dat hier zijn magazines liet drukken makkelijk een andere drukker vinden?
‘Ik heb geen geluiden gehoord vanuit mijn achterban dat er een probleem bestaat bij het vinden van een andere drukker. Als gevolg van de zojuist genoemde oplagedalingen is er bij verschillende aanbieders sprake van overcapaciteit, kan ik mij zo indenken. Ik heb geen volledig zicht op waar de productie nu wordt neergelegd. Ik hoor uiteraard dat die voor een deel naar Senefelder gaat, en weet dat er ook uitgevers zijn overgestapt naar Roularta Printing.’
De curator heeft inmiddels een serie oorzaken genoemd voor het faillissement van Habo DaCosta. Viel jou daaraan nog iets op?
‘Ik heb die oorzaken gelezen en moet zeggen dat daar geen verrassingen in stonden. Dalende oplages, consolidatie in de markt, digitalisering en ook stijgende inkoopprijzen vormen een grote uitdaging die in sommige gevallen fataal blijkt te zijn.’
In hoeverre hebben de sterk gestegen drukkosten:
- de transitie door tijdschriftenuitgeverijen naar digitale communicatie versneld
- geleid tot een versnelde daling in verschijningsfrequenties en omvangen van tijdschriften?
‘Ik weet dat prijsstijgingen in sommige gevallen bij bepaalde uitgevers hebben geleid tot een versnelling van het digitaliseren van content en tegelijkertijd het afbouwen van de papieren uitgaven of het laten dalen van frequenties en/of paginering. En in sommige gevallen zelfs het staken van de papieren verschijning van de titel. Dat is echter geen brede trend die ik zie. Uiteraard wordt er door magazine-uitgevers veel tijd en geld gestoken in digitalisering, maar dit gaat zeker niet in alle gevallen ten koste van de printproducten. Print speelt in het portfolio van de overgrote meerderheid van de magazine-uitgevers nog steeds een zeer belangrijke rol.’
Wat is die rol van “print”?
‘Ik ben en blijf ervan overtuigd dat papier altijd een belangrijke rol zal blijven spelen in onze markt. Voor veel titels is de zogenaamde tactiele ervaring van groot belang, speelt beeld en uitstraling een belangrijke rol en fungeert een magazine als een ultiem moment van ontspanning, even weg van een scherm. Voor veel uitgevers geldt dat het zogenaamd “360” uitbouwen van een magazinemerk van steeds groter belang wordt. Binnen die mix van kanalen zal het printmagazine in sommige gevallen wel een andere rol gaan spelen. Een voorbeeld hiervan is dat online binnen zo’n mix de actualiteit brengt, en het magazine steeds meer een rol krijgt van duiding, verdieping en achtergrond, daar waar deze scheidslijn tien jaar geleden wellicht nog wat meer diffuus was.’
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief