Abonneren  Inloggen

Inkomsten uit print nog altijd hoog

26 oktober 2023

Onlangs publiceerde FIPP haar Future of Print-rapport. Hierin staat een artikel over de PwC Global Entertainment and Media Outlook 2022-2026. Daaruit blijkt dat -wereldwijd- de inkomsten uit print in uitgeverijland hoog zijn. Het aandeel van drukwerk neemt af, maar niet zo snel. En... de groei in digitaal compenseert bij lange na niet de inkomstenafname in print.

Gegevens uit het PwC Global Entertainment and Media Outlook 2022-2026-rapport geven de wereldwijde marktomvang voor 2022 weer voor de kernsegmenten “gepubliceerde media” in de bredere entertainmenten mediamarkt. Het schat het relatieve belang van print binnen elk segment.

Bij kranten zorgt papier voor 80% van de omzet. Dit segment is verreweg het grootst (93 miljard dollar) en is nog steeds sterk afhankelijk van printinkomsten uit zowel advertenties als losse verkoop. De totale inkomsten van de krantenindustrie zullen tot 2026 naar verwachting dalen met 2,1%. Tegen die tijd wordt voorspeld dat de printinkomsten zullen dalen tot 74% van de totale inkomsten.

Ook bij consumententijdschriften komt 80% van de omzet uit papier. Dit segment is iets minder dan tweederde van de omvang van de krantenbusiness met 59 miljard dollar. De inkomsten uit tijdschriften zullen naar verwachting tot 2026 met 2,1% dalen, een vergelijkbaar tempo als bij kranten. De daling van de inkomsten uit print is iets langzamer dan bij kranten, waarbij het printaandeel in 2026 uitkomt op 75%, een procentpunt hoger dan bij kranten. De onderzoekers voorspellen dat de oplage beter stand zal houden dan die van kranten. Tijdschriften zullen aanzienlijk meer te lijden hebben onder een daling van de inkomsten uit gedrukte advertenties dan de afname door daling van verkoop van de bladen.

In het PRINTmatters magazine dat vanaf 31 oktober bij lezers op de mat valt, staat in het artikel over het PwC Global Entertainment and Media Outlook 2022-2026-rapport nog veel meer wetenswaardigs. Nog geen abonnee? Neem een proefabonnement en kies voor nazending, dan ontvang je deze editie binnenkort in de bus!