Abonneren  Inloggen

Overname Saen Screen Graphic Productions: ‘Vol gas de toekomst in’

15 september 2023

In juli namen Ramon Langendijk en Yuri van der Zee het bedrijf Saen Screen over van oprichter Ruud Witte. PRINTmatters sprak met de 3 mannen, kreeg een kijkje in de keuken en zag dat er hard wordt gewerkt aan vernieuwende receptuur en investeringen in apparatuur voor sign- en zeefdrukproductie.

Voor liefhebbers van het grafische product is Saen Screen Graphic Productions bij uitstek een plek om eens te bezoeken. Het 10 man tellende bedrijf bedrukt alles wat je kunt bedenken met zowel digitale productiemiddelen als conventionele zeefdrukapparatuur. Het portfolio loopt uiteen van het beprinten van blik en plaatmateriaal, behang, outdoor signing, fluorinkt gezeefdrukte boekomslagen, met wit gezeefdrukte gekleurde kartonnen verpakkingen tot jarenlang kleurecht gezeefdrukte stickers.

Onderscheidend specialisme

Dat onderscheidende specialisme vereist naast een diepgaande grafische kennis over mediasoorten in combinatie met bedrukkingswijzen, ook een enorme diversiteit in inktsoorten. Bekijk alleen al de special effect-inkten op hun website en je weet genoeg: anti-slip, fluor, blacklight, glitter, geurinkt, glow in the dark, reliëfprinten, het houdt niet op. En uiteraard heb je dan een batterij aan apparatuur nodig. Er staan meer machines dan dat er personeel rondloopt: 6 zeefdrukpersen, 2 vlakbedprinters, 4 rollenprinters en een drietal digitale nabewerkingsmiddelen. En dat is vast nog niet alles.

Overname

De 3 ondernemers werken al sinds 2017 officieel samen. Ruud Witte bezat Saen Screen, dat anders dan de naam doet vermoeden, al grotendeels digitaal produceerde. Ramon Langendijk en Yuri van der Zee waren samen eigenaar van Helder Zeefdruk, dat kleinschaligere gespecialiseerde digitale en zeefdrukproducties maakte. Een fusie bood beide partijen voordelen, waarna Witte een meerderheidsbelang hield. Nu is de situatie heel anders. In juli 2023 verkocht Witte (64) zijn aandelen aan Langendijk en Van der Zee (51 en 49), waarna beiden nu voor de helft eigenaar zijn van Saen Screen.

Begonnen in een schuurtje

Witte, gevraagd naar hoe het voelt om na 34 jaar eigenaarschap afstand te nemen, moet even slikken. ‘De overdracht is een mijlpaal. Loslaten en Ramon en Yuri de gelegenheid geven om de eigen route te bepalen is best moeilijk.’ Hij blikt terug: ‘Het begon heel primitief in een schuurtje, waar de bomen binnen harder groeiden dan buiten, met wat geleende zeefdrukapparatuur en 1 klant. Al na een jaar konden we naar het huidige pand. En met behulp van een investeerder stapten we over naar grootformaat zeefdruk. 15 jaar terug kwam de omslag naar digitaal produceren.’ De ontwikkeling van de andere techniek – zeefdruk – loopt parallel aan die van ‘gewone’ drukkerijen. ‘Veel werk en dus verdwenen bedrijven door digitalisering. Overgebleven zijn de zeefdruk-specialties waar veel vraag naar is. Dankzij de fusie met Helder, die met cilinderzeefdrukpersen ook kunnen veredelen, groeide bij ons de omzet in zeefdruk weer.’

Roland Garros

Gevraagd naar bijzonderheden in al die jaren zegt Witte: ‘Eén ding schiet mij te binnen. Dat vergeet ik nooit. Wij mochten voor het tennistoernooi Roland Garros op een station in Parijs billboards maken van 5 x 12 meter. Dat waren billboards van alle tennissers die meededen. De achtergrond was de Roland Garros gravelkleur. Daar is een sample van overgevlogen. Dat hebben wij exact op kleur in zeefdrukinkt nagemaakt. Dat werd een volvlak achtergrond, waarover de beeltenis van de tennisser in een heel grof zwart raster gedrukt werd, verdeeld over 20 delen, oplage 1. Dat kwam via een reclamebureau. We waren reclamedrukkers. Dat zit er nog in. Dat je daarnaast ook kan veredelen, maakt je minder afhankelijk van één segment.’ Over de nieuwe eigenaren zegt Witte: ‘Zij moeten het gaan bewijzen en gaan het zeker anders doen dan ik. Dat hoort ook zo. Het zijn fantastische kerels die ik veel succes wens.’

Mooie oplossing

Van der Zee: ‘Ramon en ik hadden samen Helder Zeefdruk. Dat liep goed, maar we konden in die vorm niet meegroeien met klanten. Na contact met Saen Screen werkten we een jaar wat intensiever samen en dat gaf aanleiding voor de fusie in 2017. Deze mooie oplossing maakte dat we op grotere schaal konden produceren en een ander voordeel was dat de mensen bij Ruud ook al veel ervaring hadden met digitaal produceren op rollen- en vlakbedprinters. Denk aan het kunnen printen van PMS- en RAL-kleuren.

De gedachte is dat het printen echt grafisch georiënteerd is. Dat is anders dan een bedrijf dat werkt met een vierkleurenprinter, waarmee je maar 64% van de pantonekleuren haalt. Wij kiezen ervoor om te werken met een tienkleurenprinter die ook bij repeatorders direct op de juiste kleur is. RAL-kleuren worden gebruikt door interieurbouwers die ook veel signing toepassen. Het is heel belangrijk om daar je sticker mee te laten matchen.’

Investeren in de toekomst

De nieuwe eigenaren zien het helemaal zitten en hebben er alle vertrouwen in. Van der Zee: ‘Wij zien volop mogelijkheden en investeren in nieuwe apparatuur, zoals een nieuwe flatbedprinter. We gaan vol gas de toekomst in.’ Langendijk: ‘De drukwerkproducten die wij maken zijn grotendeels niet door de gewone offsetdrukkers te maken. Met die specialties onderscheiden wij ons. De vraag is er, terwijl er tegelijk steeds minder zeefdrukkers zijn. Die leemte vullen wij.’

Pionieren

Van der Zee toont een kleurenwaaier die niet alleen de kleuren van voegen weergeeft, maar ook een ruwheid laat voelen als je het aanraakt. ‘Dit is een mooi voorbeeld van zo’n specialty. Zo’n voegwaaier maken we in zeefdruk met een inkt met een korrel er in. We zijn grafische dieren, houden van plaatjes en mooi werk en dat betekent een andere aanpak dan die van de vierkantemeterbeukers. We pionieren vaak op allerlei terreinen en ontwikkelen noviteiten, vaak ook samen met klanten en leveranciers. Voor dat wat meer energie, kennis en tijd kostende grafische werk is een flinke markt.’

2,5D printen

In juli besloot Saen Screen een nieuwe flatbedprinter aan te schaffen. Het werd een printer van Mimaki, de JFX200-2513 EX, die half september geplaatst wordt. Deze 5e generatie flatbed UV-LED-printer bouwt voort op de JFX200-2513 en introduceert 2,5D printen. Mede-eigenaar Yuri van der Zee: ‘De 3D-printtechnologie kan via de RIP Rasterlinks6 PLUS automatisch maximaal 17 lagen creëren op basis van slechts één grijswaardenafbeelding. Elke gradatielaag wordt op een andere manier verwerkt, waardoor een verbazingwekkende realistische diepte ontstaat met verschillende laagdiktes op de gedrukte media. Dat resulteert in naadloze, prachtige texturen. Met een hogesnelheidsmodus van 35 m2/u. Door de nieuw ontworpen printkopindeling is het mogelijk om zonder tijdverlies in 1 printrun fullcolour, wit en vernis te printen. De door IGEPA geleverde printer voldoet aan al onze kwaliteitseisen.’

Tekst: Robbert Delfos | Fotografie: Pim Ras