Abonneren  Inloggen

Geslaagde take off voor Print.com - VS komt in zicht

24 december 2019

Hoe loopt het eigenlijk bij Print.com? Als je de site bezoekt stuit je op een uitnodigend design, maar het blijkt een besloten omgeving. Dus zo maar naar binnen en prijsvergelijken zit er niet in. De communicatie van het online printplatform belooft een liefdevolle first class printreis. Is de take off eigenlijk succesvol? PRINTmatters vroeg het aan upper print nerd Marco Aarnink.

Het is nog maar twee jaar terug dat Marco Aarnink zijn nieuwe avontuur met Print.com aankondigde. Een aantal jaar nadat hij zijn succesvol uitgebouwde internetdrukbedrijf Drukwerkdeal aan Vistaprint verkocht, stapte hij opnieuw in de online printwereld. In 2018 gaf Aarnink een groot interview aan PRINTmatters waarin hij voor het eerst uitgebreid de strategie van PRINT.com uiteenzette. Sindsdien zijn twee productielocaties aangekocht, maar... hoe gaat ’t echt? De "kleine" is nu bijna twee en blijkt van kruipen meteen in de marathonstand geschoten te zijn. We spreken de opgewekte Aarnink in november 2019 opnieuw en leggen hem de vraag voor: ‘Je profileert de gebruikerservaring als een first class online print klantreis. Zit de snelheid er een beetje in en zijn er al veel tevreden reizigers?’ 

130 man in dienst

‘We willen niet te hoog van de toren blazen, dus zijn vooral op de achtergrond gebleven, maar het begint te lopen,’ zegt de zelfverklaarde upper print nerd bescheiden. Een beetje te bescheiden, want de onderneming blijkt aan twee kanten te groeien. Het aantal klanten in binnen- en buitenland neemt toe en de eigen productie op drie locaties in Nederland groeit ook flink. Begin 2018 werkten er in het hoofdkantoor in Deventer zo’n 15 man aan de webapplicatie die nu net een jaar online is

. Nu werken er in totaal zo’n 130 mensen bij Print.com. De groei in personeel komt voor een flink deel op conto van de verworven eigen productielocaties: textieldrukkerijen in Kampen en Gorinchem en print- en signbedrijf TMB in Schijndel. In Deventer werken 50 printnerds aan het platform; development, design, productontwikkeling en “first class” service. In Kampen bedrukken en borduren ongeveer 35 mensen textiel, in Gorinchem 6 en in Schijndel werken zo’n 40 mensen aan print- en signproducten. Dus ‘Het begint te lopen’ is een understatement. Aarnink: ‘Ik wil voorzichtig zijn, want ik vind het gewoon erg spannend.’


Textieldrukkerij Brezo in Kampen kan flink doorgroeien nu het is overgenomen door Print.com.

Investeren in volledig full colour kleding beprinten

‘In Kampen hebben we net een grotere hal aangekocht, drie keer groter dan de oude hal en daarmee echt op de groei. Bij print op papier zie je op termijn wellicht een daling in de markt qua volumes door digitalisering, maar er komt geen tijd dat mensen halfnaakt met een bedrijfslogo op hun borst of arm getatoeëerd rondlopen’, verklaart Aarnink de continuïteit en groei in print op kleding. ‘Textiel is voor ons nu nog een vreemde eend in de bijt. Dit leveren we nog niet op Print.com aangezien we hier nog niet de juiste formule voor hebben gevonden en we ons op meer verdieping in het print- en sign assortiment focussen. Textiel is een hele mooie markt en wat ons betreft echt een toevoeging voor onze professionele klant. De bedrijven in Kampen en Gorinchem draaien autonoom en zelfstandig. In de toekomst zou het mooi zijn als we de proposities verder kunnen ontwikkelen in samenwerking met onze professionele klanten en zo kunnen aansluiten op Print.com.’

Textiel-orders verzamelen

Aarnink vervolgt: ‘Nu doen we vooral transferdruk, zeefdruk en borduren. Wij zien een hele grote markt in sublimatie, waarbij je volledig full colour print om pas daarna te confectioneren. Daarin investeren we.’ Een onlangs aangekochte textieldrukkerij in Gorinchem gespecialiseerd in DTG (direct to garment) en oplages vanaf 1, huist binnenkort ook in het nieuwe pand in Kampen. Er wordt door geïnvesteerd op nieuwe en bestaande technieken. ‘We hebben net een nieuwe 6-kops borduurmachine erbij geplaatst en ook een Ino Print automatische zeefdrukmachine. De Ino Print is echt vernieuwend: je kunt verzamelvellen van full colour transfers maken die zijn geprint op digitale printers.’


Aarnink over zijn textieldruklocatie in Kampen: 'De Ino Print is echt vernieuwend: je kunt verzamelvellen van full colour transfers maken die zijn geprint op digitale printers.’

Internetdrukken: één machine is géén machine

De productievestiging in Schijndel kreeg ook een duwtje in de rug. ‘We investeerden in het strak op orde brengen van de large format- en digitaal printfaciliteiten. Flink op de muziek vooruit, want hier gaan de kosten duidelijk voor de baten doordat we geïnvesteerd hebben op grotere volumes dan we nu draaien. We moeten klaar zijn voor verdere groei en kunnen met betrekking tot capaciteit geen risico’s nemen. Alles direct keer twee, want: “één is géén”. Zeker in de internethandel waar het om levertijden gaat. Daar is ook een twee ploegendienst opgezet om de volumes aan te kunnen. Daarnaast zijn de investeringen gedaan om de professional meer bijzondere productkeuzes te kunnen geven dan tot op heden gebruikelijk is in het online landschap.’

Reclamebureaus en designers

Aarnink straalt het plezier in de printbusiness nog altijd uit. ‘We hebben de afgelopen twee jaar echt onze nek uitgestoken, veel geïnvesteerd in geld maar vooral ook in energie. Het team heeft een enorm grote prestatie geleverd, daar ben ik supertrots op. Persoonlijk blijf ik de markt heel leuk vinden, met hele leuke klanten en bijzonder gepassioneerde collega’s. Die passie begint zich langzamerhand te bewijzen.’ Print.com levert aan een gesegmenteerde groep, waarbij Aarnink koos voor een nichemarkt. 'Je kunt niet alle doelgroepen de benodigde aandacht geven als je alles door elkaar doet. Succesvolle bedrijven zijn bedrijven die keuzes maken. Ons businessmodel gaat over aandacht met liefde. Die liefde komt overal terug. En inderdaad besloten. Wij selecteren onze klanten en leveren met Print.com alleen aan professionals, de frequent flyers: reclamebureaus, designers, grafische bedrijven en wederverkopers, maar ook inhouse marketers bij grote bedrijven.’

Testen met open platform

Aarnink tekent aan dat de naam Print.com eigenlijk “te goed” is voor een besloten platform. Iedereen die drukwerk wil in binnen- en buitenland start zo ongeveer met het intikken van het woord print. Dat realiseert de upper print nerd zich ook: ‘De domeinnaam Print.com heeft een veel grotere ambitie. Juist vanuit Amerika krijgen we veel traffic. Veel consumenten. Met alle traffic moeten we wel wat doen. Het gedachtegoed is dat we willen testen met een open platform, eerst in Amerika met een partner die we daar gevonden hebben. De producten die we verkopen via dat open platform zitten aan de onderkant van de markt; één stuks-artikelen als een beprint T-shirtje, mok of een petje. Het gaat meer richting gifts. Echt gericht op de consument en micro-businesses en dus duidelijk gescheiden van de gesloten webapplicatie die er nu is voor de professionals.’


Marco Aarnink wil naast het besloten platform voor zakelijke veelbestellers nu ook toe naar een open platform voor de onderkant van de markt, vooreerst ook in de Verenigde Staten. 

Co-creatie

De professionals blijven de MKB’er bedienen via de gesloten webapplicatie, zo benadrukt Aarnink. 'Het open platform wordt een community waar eindklanten producten en diensten kunnen zoeken. Vervolgens verbinden wij die eindklanten aan onze professionele klanten. Wij beleveren de onderkant, de professional en het middensegment. Het samenwerken met onze professionals wordt dus echt het uitgangspunt. Daar willen we samen een businessmodel voor bedenken. Het leuke is dat we met onze klanten aan co-creatie doen. Iedere twee maanden organiseren we een co-creatie event en nodigen we een selecte groep klanten daarvoor uit. Die avonturen vragen ook weer energie en menskracht, net als de printreis van Print.com naar bestemming Frankrijk die begin volgend jaar gestalte moet krijgen. Belangrijk is dat we onze aandacht niet verliezen over wat hier in Nederland gebeurt. We hebben niet de intentie om de grootste te worden. Wel om het heel goed en anders te doen.’

Spannende ontwikkelingen. Nu is het wachten op de take off van de printreis naar de andere klant van de Atlantische Oceaan.